Het is werkelijk waar schitterend aan de rivier de laatste tijd. Het water staat nog altijd veel te hoog en ook stroomt het als een gek, maar met een beetje wil en inventiviteit kun je best de nodige vissen vinden en vangen. Qua kunstaaskeuze hou ik het alleen nog maar simpeler. Ik durf op pad te gaan met turbo shadjes en voor de inmiddels actieve roofblei voldoet de Salmo Thrill zich als geen ander.

Met een beetje wil prima te vangen

Doorgaans beginnen we met een beetje werpen op snoekbaars en na de nodige exemplaren te hebben gevangen switchen we over naar andere visserijen zoals roofblei (of wanneer wij deze zien jagen natuurlijk). Met een iets zachtere stok i.c.m. kleine plugjes of lepeltjes zijn de aanbeten werkelijk geweldig te noemen. We hebben nog geen monster bleien gezien, maar die komen vanzelf nog wel. Ook verassend dat bij de laatste sessie wederom een snoek naar boven kwam. Een zeer fraai exemplaar overigens van 93 cm en dat dit een aardig robbertje vechten is zo in de harde stroming moge duidelijk zijn.

Een fraaie riviersnoek van 93 cm

De snoek kwam al eens achter mijn turbo shadje aan, maar miste deze net voor de kant. Een groter stuk kunstaas op een iets zwaardere meegebrachte stok voor de meerval moest alsnog de doorslag geven, maar je kunt het wel raden, de snoek besloot toch nog een keer voor het kleine shadje te gaan. Het ging allemaal overigens nog maar net goed met de 28/00 fluorocarbon onderlijn.

Het ging nog maar net goed met 28/00 fluorcarbon onderlijn

Tegen de avond is het dan toch echt tijd om de roofbleien achterna te gaan en als Dennis dan ook nog eens een mooi exemplaar weet te vangen op een shadje die eigenlijk voor de snoekbaars was bedoeld, dan weet je dat het echt tijd is om te gaan schakelen.

Op een shadje

Ik had al hele goede berichten vernomen van de Salmo Thrill en de toepasbaarheid van dit plugje op roofblei, maar het heeft toch even geduurd voordat ik deze heb aangeschaft. Maar het is werkelijk waar een schitterend plugje voor deze vorm van vissen. Niet alleen is het plugje een ware werpkanon, maar het loopt ook zeer mooi door de harde stroom heen. Eerlijk is eerlijk, het plugje heeft amper actie, maar waarschijnlijk heb je ook niet meer nodig. Het gaat om de juiste aanbieding en snelheid. Een vis zoals een roofblei neemt dit als geen ander waar. Het plugje zou ook zomaar eens goed inzetbaar kunnen zijn op zeebaars en zeeforel. Dat gaan we proberen! Wanneer ik de net aangeschafte Salmo Thrill in 7 cm eraan heb gehangen en twee worpen heb gemaakt op een nieuwe stek is het direct raak voor mij. In een prachtig avondzonnetje sta ik een mooie roofblei te drillen.

In het avondzonnetje

Als ik kort hierna op de volgende stek weer een roofblei na slechts twee worpen sta te drillen weet ik het zeker, die Salmo Thrill blijft voorlopig in mijn tackle box zitten. De avond gaat natuurlijk weer veel te snel voorbij en we sluiten het na deze laatste vangst af met de nodige mooie snoekbaarzen, roofbleien en snoek. Ook van deze laatste sessie is er wederom een leuk filmpje gemaakt door Dennis Schmitt (niet te verwarren met onze eigen Dennis Smit) wat te zien is via de volgende link:

Er is geen mooiere aflsuiter

In gedachten ben ik al weer aan de waterkant.

Groeten,

Marcel de Ruyter

Het is inmiddels bloedheet overdag en de avonden zijn lang en zwoel. De sessies aan de rivier waren erg goed de afgelopen weken en met name de snoekbaars lag werkelijk waar overal opgestapeld.  Door een trip eind mei naar Noorwegen kon ik pas later beginnen dan de laatste weekend van mei, maar de eerste sessies zitten er alweer op. De aanbeten? Ja, die zijn gewoon keihard te noemen en de aangeboden shadjes worden diep geïnhaleerd. Vooral de oude vertrouwde turbo shadjes van Bass Assassin en Black minnow in de kleur Kaki en Lemon bleken niet te versmaden bij vriend glasoog.

Diep geinhaleerd

Absoluut een topper

Ook meldt er zich zo nu en dan snoek of baars, maar nog niet van het formaat om over naar huis te schrijven. Maar goed, we hebben geregeld een river grand slam. De snoekbaarzen zijn dit jaar gewoon van top formaat. Had ik normaal gesproken meerdere snoekbaarsjes in de 40-45 cm klasse, zijn het nu vooral vissen van ver boven de 50 en 60 cm en de eerste 70-ers en zelfs een 80-er hebben zich al gemeld. De roofblei heeft zich op dit deel van de rivier ook nog niet laten zien, maar daar zal van de week wel verandering in komen. Ook denk ik dat het hoge water en de harde stroming hiervan de oorzaak is. Ze zitten er wel, maar verblijven dieper en buiten bereik.

Stuk voor stuk klasse vissen

Tijdens de sessies vingen we moeiteloos 20-30 vissen en zelfs bij een laatste solo sessie stond de teller op 18 schitterende exemplaren.  Weet je de juiste kribben te vinden liggen ze maar heel kort voor de kant. Het water staat op het moment van schrijven nog erg hoog en de snoekbaarzen lijken ondanks het hoge water en harde stroming toch massaal aan het jagen te zijn. Vis hierbij ook zeker de dode hoekjes uit in het krib vak, want we vingen ze soms op nog geen meter water tijdens het kniediep waden. Zeker in de avond komen ze bijna op de kant om te jagen op het aanwezige speldaas. Een shadje werkt altijd, maar een plugje met luide ratel werkt dan ook prima.

Soms liggen ze juist ondiep

Een rivier kneiter van 80 cm

En ze zijn sterk en topfit. En zeker wanneer men een groter exemplaar aan de haak slaat en deze in de stroming beland, zet je dan maar schrap voor een taai robbertje vechten. Zorg er dus toch maar dat je een schepnet naast je klaar hebt liggen en dat je materiaal in orde is. Vervang geregeld je voorslag, check je knopen en vooral de haakpunt. Door de stenen zijn deze namelijk geregeld beschadigd en daardoor niet meer scherp. Een slijpsteentje is werkelijk waar onmisbaar, net zoals een lange onthaaktang.

Wees er zuinig op en zet ze terug

Ondanks het feit dat er overdag in de volle zon wel een visje te vangen is, gaat mijn voorkeur toch uit voor de vroege ochtenden of namiddag tot avond. Het is overdag niet erg prettig vissen wanneer men zo blootgesteld staat aan de hoge zon. Wanneer je toch besluit te gaan, zorg ervoor dat je verkoelende kleding aan hebt met lange mouwen en gebruik een pet en zonnebril. Smeer ook geregeld met zonnebrand crème de huid en gezicht in en drink veel water. Ik zelf had veel baat bij waterschoenen waarmee ik in combinatie met korte broek gewoon het krib vak het water inliep.

Geef mij maar de vroege ochtend of avond

Wanneer men op de dag een beetje bewolkt is dan is het ook prima te doen, maar de komende week zit dat er niet in als ik zo de weersberichten lees.

Bij bewolkt weer zijn ze prima te vangen

Van de week wellicht ’s avonds nog eens proberen om een naaktslak van anderhalve meter te vangen op kunstaas, want de meerval zal inmiddels ook wel klaar met paaien zijn. En hopelijk zijn ze daardoor ook hongerig. Gewapend met een pook van een baitcaster en een paar grote stukken kunstaas zullen we eens poging wagen.

We hebben onlangs met wat filmfragmenten en foto’s een filmpje gemaakt.

Marcel de Ruyter

Na het avontuur van Havoysund en geweldig opgedane ervaring werd door Marco en Bert een nieuwe trip gepland en deze zou via Visreis.nl geboekt worden naar Saltstraumen. Een gebied met een smalle doorgang waar de sterkste getijdestroom ter wereld doorheen beukt en waar het barst van de vis. Marco moest nog de zeewolf op zijn lijstje bijschrijven en ik de roodbaars en de echte dikke tegen de 2 meter heilbot. De trip erheen verliep voorspoedig met de trein vanaf station muziekwijk en na inchecken op weg naar Oslo voor de 1ste stop.

Daar tijdens lunch wachten op de vlucht naar Bodo en een broodje tonijn met een biertje ging er wel in wat betekende dat er 23€ uit ging en tja dat veel geld maar het was ook een biertje met de B van Bert 600ml. Ook de vlucht naar Bodo was een makkie en hup de bus in naar onze tent.  Mooie locatie en een 6 persoonshuis voor ons zodat Marcel en Michael allebei een eigen kamer hadden en Marco en ik een kamer deelden. Het werd best laat deze dag / nacht want het wordt dus niet donker in deze tijd van het jaar. Voor de meeste wel een probleem maar voor mij niet omdat ik overdag slapen gewend ben door de ploegendienst.

De eerste visdag was eigenlijk meteen een sofdag want we werden naar een verre stek gestuurd waar goed heilbot gevangen zou worden maar wij hebben ze niet gezien. De verre stek mede omdat het deze dag wat wind betreft te doen was. Natuurlijk hebben we wel wat gevangen maar niets om over naar huis te schrijven, ik heb zelfs niets gevangen maar dat komt ook omdat ik alleen met grote shads heb gevist op die heilbot. Terug in de haven bleek het voor iedereen een taaie dag te zijn geweest en er was eigenlijk niemand die een knappe vis kon haken maar we hadden nog dagen te gaan en nu trokken we ons eigen plan.

De kaart werd bestudeerd en we kozen een stek uit waar de kans op heilbot groot zou zijn en na een fantastische vaart tussen de bergen door kwamen we bij een inham met een strandje en daar gingen de companen los op lichte spinhengels en vingen op een klein 20 grams shadje de ene kleine gul na de andere. Nu kwamen we daar niet voor dus de stroom opgezocht waar de grote shads overboord gingen. Dieptes verlopen snel daar in Noorwegen en voor we het wisten driften we op 80+ meter en werd het tijd om de boot met een gang terug te trekken naar de ca 20 mtr en terwijl we achteruit voeren kreeg Marcel de eerste beuk op zijn hengel en de eerste heilbot was een feit.

Zo hebben we eigenlijk de hele vakantie gezocht naar diverse soorten vis en zijn hier wonderbaarlijk ook in geslaagd en hebben hierdoor veel soorten kunnen vangen. Leng, lom, koolvis, kabeljauw, schelvis, heilbot, roodbaars, pollack, zeewolf en een knorhaan bij toeval. Prachtig zonnig weer ook al was het te koud en bleef de wind uit het oosten blazen wat de vangsten niet ten goede deed. Marcel heeft de meeste grote vissen gevangen en ik de minste en de oorzaak?? Marcel wisselt regelmatig van techniek en gewichten waardoor hij bij de vis komt en ik heb de boot bestuurd en daardoor kan je niet secuur vissen en ik heb eigenlijk alleen met de grote shad gevist. (eigen beslissing)

Foto’s zeggen meer als duizend woorden en ook op Total fishing is een heel Visreis.nl verslag te lezen. Wij kunnen Joris van Visreis.nl van harte aanbevelen want de begeleiding was super en alles tot in de puntjes georganiseerd. Op de terugreis nog een minpuntje want het OV moest weer eens staken en dat gaf voor ons even een probleempje maar dat werd door onze grote vriend Peter opgelost die met zijn bus kwam aan gescheurd om ons met alle bepakking op te halen op schiphol.

1s.jpg 2s.jpg

3s.jpg 4s.jpg

5s.jpg 6s.jpg

9s.JPG 10s.JPG

Op naar de volgende reis

Grt Bert

Jongens..wat een wind de laatste tijd zeg! Ik denk dat velen onder ons hier problemen mee hebben gehad en met jeukende handen op de bank zaten te wachten op dat ene droge moment en de wind eindelijk eens zou afnemen. Ondanks de harde wind en vele harde regenbuien kon ik het gewoon niet laten om samen met Dennis er toch eens op uit te trekken. En wat kun je onder dit soort zware omstandigheden dan wel doen? Juist ja, werpen tussen de huizen op zoek naar snoek. Nu is het zeer zeker zo dat deze techniek in het algemeen altijd wel een snoekje oplevert, maar de omstandigheden maken het niet makkelijk om te vissen. De sloten zijn met het hoge en troebele water echt niet makkelijk te bevissen. Dennis en ik moesten ook aardig wat sloten aflopen om de snoek te vinden.

Toch op de eerste stek zag ik einde van de ochtend al een dikke snoek jagen, maar wat ik er ook aan hing deze vis weigerde mee te werken. En omdat de wind op deze stek ook behoorlijk hard is besluiten we het nog meer te gaan zoeken tussen de huizen. Maar wat we ook deden..nada, noppes, niets! We besluiten hierop einde van de middag toch maar weer terug te gaan naar de sloten waar die ochtend snoek aan het jagen was en deze stek grondig uit te vissen. Na zo’n 20 minuten vissen meldde er zich dan toch opeens uit het een snoekje niets op een kleine shad en dat op mijn nieuwe Okuma hengeltje.

Na uren zoeken toch een snoekje

En alsof de duivel ermee speelt melden er zich zowaar in een rap tempo nog een exemplaat  in een andere deel van de sloten complex.

In rap tempo de volgende

Ik blijf succes hebben met het kleine gele shadje en Dennis vangt al snel hierna een paar snoekjes op een Salmo Fatso in de kleur firetiger.

De Salmo Fatso blijft een zeer goed aasje

We besluiten dan ondanks het feit dat het tegen 17:00 uur aanloopt toch nog even door te gaan en niet geheel zonder succes. We vangen in totaal 7 snoeken en missen er hier en daar nog eentje. Okay het formaat is niet echt noemenswaardig, maar vis is vis. En met deze lastige omstandigheden telt voor mij elke vis. Wat ook wel opvalt is dat veel snoekjes wonden hebben. Ik denk dat dit toch door aalscholvers wordt aangericht. In de buurt van het watertje heb ik wel eens tientallen van dit soort vogels gespot.

Een aantal snoekjes hebben dergelijke verwondingen

Alles snoeken gaan in ieder geval zonder verdere schade van onze kant terug in het water om door te kunnen groeien. Binnenkort zullen vele snoeken wel beginnen met paaien of misschien zijn sommige al begonnen.